Aging and orthopedics: how a lifespan development model can inform practice and research

Aging and orthopedics: how a lifespan development model can inform practice and research

Can J Surg 2016;59(4):281-86 | PDF

Sylvia Gautreau, BA; Odette N. Gould, PhD; Michael E. Forsythe, MD

Abstract

Orthopedic surgical care, like all health care today, is in flux owing to an aging population and to chronic medical conditions leading to an increased number of people with illnesses that need to be managed over the lifespan. The result is an ongoing shift from curing acute illnesses to the management and care of chronic illness and conditions. Theoretical models that provide a useful and feasible vision for the future of health care and health care research are needed. This review discusses how the lifespan development model used in some disciplines within the behavioural sciences can be seen as an extension of the biopsychosocial model. We posit that the lifespan development model provides useful perspectives for both orthopedic care and research. We present key concepts and recommendations, and we discuss how the lifespan development model can contribute to new and evolving perspectives on orthopedic outcomes and to new directions for research. We also offer practical guidelines on how to implement the model in orthopedic practice.

Résumé

Comme tous les soins de santé, les soins orthopédiques sont en pleine évolution. En raison du vieillissement de la population et de la prévalence des maladies chroniques, un nombre accru de personnes sont en effet atteintes d’affections qui doivent être prises en charge pour le reste de leur vie. Résultat : une transition graduelle du traitement des maladies aiguës vers la prise en charge de maladies et d’affections chroniques. Il est donc essentiel de mettre au point des modèles théoriques offrant une vision utile et réaliste de l’avenir des soins de santé et de la recherche dans ce domaine. La présente revue examine en quoi le modèle développemental du cours de la vie utilisé par certaines disciplines des sciences du comportement peut être vu comme une extension du modèle biopsychosocial. Nous posons comme hypothèse que le modèle développemental du cours de la vie propose des perspectives utiles à la fois pour les soins orthopédiques et pour la recherche dans ce domaine. Nous présentons des concepts et des recommandations clés et nous nous penchons sur la contribution potentielle de ce modèle à l’apparition et à l’évolution de nouvelles perspectives quant aux résultats en orthopédie ainsi qu’à l’élaboration de nouvelles orientations de recherche. Enfin, nous formulons des lignes directrices sur l’implantation du modèle dans la pratique orthopédique.


Accepted for publication Mar. 22, 2016

Affiliations: From the University of New Brunswick, Fredericton, NB (Gautreau); The Moncton Hospital, Horizon Health Network, Moncton, NB (Gautreau, Forsythe); and Mount Allison University, Sackville, NB (Gould).

Competing interests: None declared.

Contributors: S. Gautreau and O. Gould designed the study. S. Gautreau acquired and analyzed the data, which M. Forsythe also analyzed. S. Gautreau and O. Gould wrote the article, which all authors reviewed and approved for publication.

DOI: 10.1503/cjs.008215

Correspondence to: S. Gautreau, The Moncton Hospital Orthopaedics, Rm 6620, 135 Macbeath Ave., Moncton, NB, E1C 6Z8; sylviamacneil.gautreau@gmail.com