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Canadian Journal of Surgery -

Retrospective review of injury severity, interventions and outcomes among helicopter and nonhelicopter transport patients at a Level 1 urban trauma centre

Retrospective review of injury severity, interventions and outcomes among helicopter and nonhelicopter transport patients at a Level 1 urban trauma centre

Can J Surg 2014;57(1)49-54 | PDF

R. Scott Hannay, MD*; Amy D. Wyrzykowski, MD†; Chad G. Ball, MD, MSc†‡; Kevin Laupland, MD, MSc‡; David V. Feliciano, MD§

From *Columbus Regional, Department of Surgery, Columbus, Ga., †Emory University, Department of Surgery, Atlanta, Ga., ‡University of Calgary, Calgary, Alta., and §Atlanta Medical Center, Department of Surgery, Atlanta, Ga.

Abstract

Background: Air ambulance transport for injured patients is vitally important given increasing patient volumes, the limited number of trauma centres and inadequate subspecialty coverage in nontrauma hospitals. Air ambulance services have been shown to improve patient outcomes compared with ground transport in select circumstances. Our primary goal was to compare injuries, interventions and outcomes in patients transported by helicopter versus nonhelicopter transport.

Methods: We performed a retrospective 10-year review of 14 440 patients transported to an urban Level 1 trauma centre by helicopter or by other means. We compared injury severity, interventions and mortality between the groups.

Results: Patients transported by helicopter had higher median injury severity scores (ISS), regardless of penetrating or blunt injury, and were more likely to have Glasgow Coma Scale scores less than 8, require airway control, receive blood transfusions and require admission to the intensive care unit or operating room than patients transported by other means. Helicopter transport was associated with reduced overall mortality (odds ratio 0.41, 95% confidence interval 0.33–0.39). Patients transported by other methods were more likely to die in the emergency department. The mean ISS, regardless of transport method, rose from 12.3 to 15.1 (p = 0.011) during our study period.

Conclusion: Patients transported by helicopter to an urban trauma centre were more severely injured, required more interventions and had improved survival than those arriving by other means of transport.

Résumé

Contexte : Le transport par ambulance aérienne pour les polytraumatisés est d’une importance vitale compte tenu du volume croissant de patients, du nombre limité de centres de traumatologie et des effectifs insuffisants en médecine de spécialité dans les hôpitaux dépourvus d’unités de traumatologie. Les services de transport ambulanciers aériens ont la capacité d’améliorer les résultats chez les patients, comparativement au transport terrestre dans certaines situations. Notre objectif principal était de comparer les traumatismes, les interventions et les résultats chez les patients transportés par hélicoptère ou autrement.

Méthodes : Nous avons procédé à une revue rétrospective sur 10 ans du transport de 14 440 patients vers un centre urbain de traumatologie de niveau 1 par hélicoptère ou autrement. Nous avons comparé la gravité des blessures, les interventions et la mortali té entre les groupes.

Résultats : Les patients transportés par hélicoptère présentaient des indices médians de gravité des blessures plus élevés, indépendamment de la nature ouverte ou fermée des blessures, et ils étaient plus susceptibles de présenter un score inférieur à 8 sur l’échelle de Glasgow, de nécessiter une intubation, de recevoir des transfusions sanguines et d’être admis aux soins intensifs ou au bloc opératoire, comparativement aux patients transportés autrement. Le transport par hélicoptère a été associé à une mortalité globale moins élevée (rapport des cotes 0,41; intervalle de confiance de 95 % 0,33–0,39). Les patients transportés autrement étaient plus susceptibles de mourir à l’urgence. Le score moyen de gravité des blessures, indépendamment du moyen de transport, est passé de 12,3 à 15,1 (p = 0,011) durant la période de l’étude.

Conclusion : Les patients transportés par hélicoptère vers un centre de traumatologie urbain étaient plus grièvement blessés, nécessitaient plus d’interventions et leur survie a été meilleure que celle des patients transportés autrement.


Accepted for publication Apr. 9, 2013

Competing interests: None declared.

Contributors: R.S. Hannay, A.D. Wyrzykowski, C.G. Ball and D.V. Feliciano designed the study. R.S. Hannay and C.G. Ball acquired and analyzed the data. A.D. Wyrzykowski, K. Laupland and D.V. Feliciano also analyzed the data. R.S. Hannay, C.G. Ball and D.V. Feliciano wrote the article, which all authors reviewed and approved for publication.

DOI: 10.1503/cjs.000113

Correspondence to: R.S. Hannay, 920–18th St., Columbus GA, 31901; shannay@surg-assoc.com