Self-directed practice schedule enhances learning of suturing skills

Self-directed practice schedule enhances learning of suturing skills

Can J Surg 2013;56(6)E142-E147 | PDF

Oleg Safir, MD, MEd*; Camille K. Williams, MHSc†‡; Adam Dubrowski, PhD§; David Backstein, MD, MEd*; Heather Carnahan, PhD¶

From the *Department of Surgery, †Wilson Centre for Research in Education and ‡Graduate Department of Rehabilitation Science, University of Toronto, the §Disciplines of Emergency Medicine and Pediatrics, Faculty of Medicine, Memorial University of Newfoundland, and the ¶School of Human Kinetics and Recreation, Memorial University of Newfoundland, St. John’s, NL.

Abstract

Background: Most preoperative surgical training programs experience challenges with the availability of expert surgeons to teach trainees. Some research suggests that trainees may benefit from being allowed to actively shape their learning environments, which could alleviate some of the time and resource pressures in surgical training. The purpose of this study was to investigate the effects of self-directed or prescribed practice schedules (random or blocked) on learning suturing skills.

Methods: Participants watched an instructional video for simple interrupted, vertical mattress and horizontal mattress suturing then completed a pretest to assess baseline skills. Participants were assigned to 1 of 4 practice groups: self-directed practice schedule, prescribed blocked practice schedule, prescribed random practice schedule or matched to the self-directed group (control). Practice of the skill was followed by a delayed (1 h) posttest. Improvement from pretest to posttest was determined based on differences in performance time and expert-based assessments.

Results: Analyses revealed a significant effect of group for difference in performance time of the simple interrupted suture. Random practice did not show the expected advantage for skill learning, but there was an advantage of self-directed practice.

Conclusion: Self-directed practice schedules may be desirable for optimal learning of simple technical skills, even when expert instruction is available. Instructors must also take into account the interaction between task difficulty and conditions of practice to develop ideal training environments.


Résumé

Contexte : La plupart des programmes de formation préopératoire en chirurgie ont du mal à trouver des experts pour enseigner la chirurgie aux stagiaires. Selon certaines recherches, il pourrait être utile de permettre aux stagiaires de structurer eux-mêmes leurs milieux d’apprentissage, ce qui pourrait se révéler avantageux compte tenu des contraintes de temps et de ressources. Le but de cette étude était de mesurer les effets de différents horaires d’exercices, autodirigés ou prescrits (aléatoires ou fixes), sur l’apprentissage des techniques de sutures.

Méthodes : Les participants ont regardé une vidéo de formation sur les sutures uniques interrompues de type matelassier verticales et horizontales, avant de subir un prétest pour évaluer leurs compétences de base. Les participants ont ensuite été assignés à 1 de 4 groupes de pratique : horaires d’exercices autodirigés, fixes prescrits, aléatoires prescrits ou assortis au groupe « autodirigé » (témoin). La période d’exercices était suivie d’un post-test administré après un délai d’une heure. L’amélioration des résultats entre le prétest et le post-test a été déterminée par les différences de temps d’exécution et l’évaluation d’un expert.

Résultats : Les analyses ont révélé un effet significatif selon le groupe en ce qui a trait aux différences de temps d’exécution pour la suture simple interrompue. Les horaires d’exercices aléatoires ne se sont pas accompagnés de l’avantage attendu pour ce qui est de l’apprentissage de la technique, mais on a noté un avantage associé aux horaires d’exercices autodirigés.

Conclusion : Les horaires d’exercices autodirigés pourraient être souhaitables pour un apprentissage optimal des habiletés techniques simples, même lorsqu’un enseignement par les experts est disponible. Les instructeurs doivent aussi tenir compte de l’interaction entre la difficulté de la tâche et les conditions dans lesquelles se font les exercices pour améliorer les milieux de formation.


Portions of this work have been previously presented at the Annual Meeting of the Royal College of Physicians and Surgeons of Canada in Ottawa, Ont., September 2008, and the Annual Meeting of the Association for Surgical Education in Salt Lake City, Utah, Apr. 28– May 2, 2009.

Accepted for publication Jan. 9, 2013

Competing interests: None declared.

Contributors: O. Safir, A. Dubrowski, D. Backstein and H. Carnahan designed the study. O. Safir acquired and analyzed the data, which was also analyzed by C.K. Williams. O. Safir, C.K. Williams, A. Dubrowski and H. Carnahan wrote the article. C.K. Williams, D. Backstein and H. Carnahan reviewed the article. All authors approved its publication.

Funding: This research was supported by a grant from the Royal College of Physicians and Surgeons of Canada.

DOI: 10.1503/cjs.019512

Correspondence to: H. Carnahan, School of Human Kinetics and Recreation, Memorial University of Newfoundland, St. John’s NL A1C 5S7; hcarnahan@mun.ca