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Canadian Journal of Surgery -

Establishing a surgical partnership between Addis Ababa, Ethiopia, and Toronto, Canada

Establishing a surgical partnership between Addis Ababa, Ethiopia, and Toronto, Canada

Can J Surg 2013;56(3)E19-E23 | PDF | Appendix

David W. Cadotte, MSc, MD*; Michael Blankstein, MSc, MD†; Abebe Bekele, MD‡; Selamu Dessalegn, MD§; Clare Pain, MD¶; Miliard Derbew, MD‡; Mark Bernstein, MD, MHSc*; Andrew Howard, MD, MSc†

From the *Division of Neurosurgery, Department of Surgery, University of Toronto, the †Division of Orthopedic Surgery, Department of Surgery, University of Toronto, Toronto, Ont., the ‡Division of General Surgery Department of Surgery, Addis Ababa University, the §Department of Orthopedic Surgery, Addis Ababa University, and the ¶Department of Psychiatry, University of Toronto, Toronto, Ont.

Abstract

Background: Academic partnerships between high- and low/middle-income countries can improve the quality of surgical education and health care delivery in each setting. We report the perceived needs related to collaborative surgical education in a resource-limited setting.

Methods: We used qualitative methods to elicit the opinions of surgical faculty members and surgical residents and quantitative methods to outline surgical procedure type and volume.

Results: Ethiopian faculty members identified the management of trauma and emergency surgical care as a priority. They identified supervision in the operating room (OR), topic-specific lectures and supervising resident assessments in the clinic as appropriate roles for partners. Residents were in agreement with faculty members, highlighting a desire for supervision in the OR and topic-specific lectures.

Conclusion: We present specific experiences and needs of a surgical teaching unit in a low-income country, paving the way to form a meaningful and responsive relationship between 2 surgical departments in 2 universities.

Résumé

Contexte : Les partenariats universitaires entre pays riches et pays à revenus faibles ou moyens peuvent améliorer l’enseignement de la chirurgie et la prestation des soins de santé dans chaque contexte. Nous faisons état des besoins perçus en matière de collaboration pour la formation en chirurgie dans un milieu aux ressources limitées.

Méthodes : Nous avons utilisé des méthodes qualitatives pour sonder l’opinion des professeurs et des résidents en chirurgie, ainsi que des méthodes quantitatives pour faire le point sur les types d’opérations et leur volume.

Résultats : Les professeurs éthiopiens ont établi comme priorités la traumatologie et les soins chirurgicaux d’urgence. Ils ont évoqué la supervision au bloc opératoire, les conférences sur des thèmes précis et la supervision de l’évaluation clinique des résidents comme rôles appropriés pour les partenaires. Les résidents ont été du même avis que les professeurs et ont confirmé leur souhait d’être supervisés au bloc opératoire et d’entendre des conférences sur des thèmes précis.

Conclusion : Nous présentons les expériences et les besoins particuliers d’une unité d’enseignement de la chirurgie dans un pays à faible revenu, et nous pavons ainsi la voie pour l’établissement d’un lien de collaboration important et pertinent entre les départements de chirurgie de 2 universités.


Accepted for publication Mar. 29, 2012

Competing interests: None declared.

Contributors: D.W. Cadotte, M. Blankstein, A. Bekele, C. Pain, M. Derbew and A. Howard designed the study. D.W. Cadotte, M. Blankstein, A. Bekele, D.S. Dessalegn and M. Derbew acquired the data. D.W. Cadotte, M. Blankstein, D.S. Dessalegn, M. Bernstein and A. Howard analyzed the data. D.W. Cadotte, M. Blankstein and A. Howard wrote the article. All authors reviewed the article and approved its publication.

DOI: 10.1503/cjs.027011

Correspondence to: A. Howard, Division of Orthopedic Surgery, The Hospital for Sick Children, 555 University Ave., Toronto ON M5G 1X8; andrew.howard@sickkids.ca