Long-term outcomes for surgeons from 3- and 4-year medical school curricula

Long-term outcomes for surgeons from 3- and 4-year medical school curricula

Can J Surg 2012;55(4S):S163-S170 | PDF

Jocelyn Lockyer, PhD*†; Claudio Violato, PhD*; Bruce Wright, MD‡; Herta Fidler, MSc†; Robert Chan, MD§

From the *Department of Community Health Sciences, †Continuing Medical Education and Professional Development, the ‡Department of Family Medicine and Undergraduate Medical Education, University of Calgary, and §orthopedic surgeon, Edmonton, Alta.

Abstract

Background: New approaches are needed to ensure that surgical trainees attain competence in a timely way. Traditional solutions have focused on the years spent in surgical training. We sought to examine the outcomes of graduates from 3-year versus 4-year medical schools for differences in surgeon performance based on multisource feedback data.

Methods: We used data from the College of Physicians and Surgeons of Alberta’s Physician Achievement Review program to determine curricular outcomes. Data for each surgeon included assessments from 25 patients, 8 medical colleagues and 8 nonphysician coworkers (e.g., nurses), and a self-assessment. We used these data to compare 72 physicians from a 3-year school matched with graduates from 4-year schools. The instruments were assessed for evidence of validity and reliability. We compared the groups using 1-way analysis of covariance and multivariate analysis of covariance, with years since graduation as a covariate, and a Cohen d effect size calculation to assess the magnitude of the change.

Results: Data for 216 surgeons indicated that there was evidence for instrument validity and reliability. No significant differences were found based on the length of the undergraduate program for any of the questionnaires or factors within the questionnaires.

Conclusion: Reconsideration might be given to the time spent in medical school before surgical training if training in the specialty and career years are to be maximized. This assumes that students are able to make informed career decisions based on clerkship and other experiences in a 3-year setting.

Résumé

Contexte : Nous devons nous doter de nouvelles approches si nous voulons nous assurer que les résidents en chirurgie deviennent rapidement compétents. De tout temps, la solution a reposé sur le nombre d’années consacrées à la formation en chirurgie. Nous avons voulu comparer les résultats des diplômés d’une faculté de médecine dont le programme s’étale sur 3 ans à ceux des facultés de médecine dont le programme s’étale sur 4 ans pour vérifier les différences de rendement des chirurgiensà partir de données de sources diverses.

Méthodes : Nous avons utilisé les données du programme Physician Achievement Review du Collège des médecins et chirurgiens de l’Alberta pour mesurer les résultats. Les données pour chaque chirurgien incluaient les évaluations de 25 patients, de 8 collègues médecins et de 8 collaborateurs non médecins (p. ex., infirmières), de même que les données d’une auto-évaluation. Nous avons utilisé ces données pour comparer 72 médecins d’une école dont le programme s’étale sur 3 ans assortis à des diplômés de facultés de médecine dont le programme s’étale sur 4 ans. Les instruments ont été évalués sur les plans de leur validité et de leur fiabilité. Nous avons comparé les groupes à l’aide d’analyses simples et multivariées de la covariance, avec le nombre d’années écoulées depuis l’obtention du diplôme comme covariable, et nous avons calculé la taille d’effet d de Cohen pour mesurer l’ampleur de la différence.

Résultats : Les données concernant 216 chirurgiens ont confirmé la validité et la fiabilité de l’instrument. On n’a observé aucune différence significative en lien avec la durée du programme de premier cycle pour aucun des questionnaires ou facteursà l’intérieur des questionnaires.

Conclusion : Pour maximiser la spécialisation et les années de carrière, on pourrait revoir la durée de la formation en médecine menant à la spécialisation en chirurgie. Cela repose sur la prémisse selon laquelle les étudiants peuvent prendre des décisionséclairées quant à leur choix de carrière à partir de leur stage clinique et des autres expériences qu’ils acquièrent dans le contexte d’une formation étalée sur 3 ans.


Accepted for publication Mar. 24, 2011

Acknowledgements: The authors thank the College of Physicians and Surgeons of Alberta, particularly John Swiniarski, Trevor Theman and Bryan Ward (deceased) who enabled this study to be conducted, as well as Steven Dennis from Pivotal Research Inc.

Competing interests: None declared.

Contributors: J. Lockyer, C. Violato and B. Wright designed the study. J.Lockyer acquired the data, which was analyzed by J. Lockyer, C. Violato, H. Fidler and R. Chan. J. Lockyer, C. Violato and H. Fidler wrote the article, which was reviewed by J. Lockyer, C. Violato, B. Wright and R.Chan. All authors approved the article that was submitted for publication.

DOI: 10.1503/cjs.037610

Correspondence to: J. Lockyer, Senior Associate Dean, Education, Faculty of Medicine, University of Calgary, 3280 Hospital Dr. NW, Calgary AB T2N 4Z6, lockyer@ucalgary.ca