Influence of a province-wide trauma system on motor vehicle collision process of trauma care and mortality: a 10-year follow-up evaluation

Influence of a province-wide trauma system on motor vehicle collision process of trauma care and mortality: a 10-year follow-up evaluation

Can J Surg 2012;55(1):8-14 | PDF

John M. Tallon, MD, MSc*†‡; Deshayne B. Fell, MSc§; Saleema A. Karim, MHSA, MBA‡; Stacy Ackroyd-Stolarz, PhD*¶; David Petrie, MD*¶

From the Departments of *Emergency Medicine and †Surgery, Dalhousie University, the ‡Nova Scotia Trauma Program, the §Perinatal Epidemiology Research Unit, Department of Obstetrics and Gynaecology and Pediatrics, Dalhousie University, and the ¶Queen Elizabeth II Health Sciences Centre, Halifax, NS

Abstract

Background: Mature trauma systems have evolved to respond to major injury-related morbidity and mortality. Studies of mature trauma systems have demonstrated improved survival, especially among seriously injured patients. From 1995 to 1998, a province-wide trauma system was implemented in the province of Nova Scotia. We measured the proportion of admissions to a tertiary level trauma centre and the proportion of in-hospital deaths among patients with major injuries as a result of a motor vehicle collisions (MVCs) before and 10 years after provincial trauma systems implementation.

Methods: We identified major trauma patients aged 16 years and older using external cause of injury codes pertaining to MVCs from population-based hospital claims and vital statistics data. Individuals who were admitted to hospital or died because of an MVC in 1993–1994 (preimplementation), were compared with those who were admitted to hospital or died in 2003–2005 (postimplementation).

Results: Postimplementation, there was a 9% increase in the number of seriously injured individuals with primary admission to tertiary care. This increase was statistically significant even after we adjusted for age, head injury and municipality of residence (relative risk [RR] 1.09, 95% confidence interval [CI] 1.04–1.14). The probability of dying while in hospital in the postimplementation period decreased by 29% (adjusted RR 0.57, 95% CI 0.32–1.03), although this difference was not statistically significant.

Conclusion: Individuals seriously injured in MVCs in Nova Scotia were more likely to be admitted to tertiary care after the implementation of a province-wide trauma system. There was a trend toward decreased mortality, but further research is warranted to confirm the survival benefit and delineate other contributing factors.

Résumé

Contexte : Les systèmes de traumatologie parvenus à maturité ont évolué pour répondre à la morbidité et à la mortalité liées à un traumatisme majeur. Des études portant sur des systèmes de traumatologie à maturité ont démontré une amélioration de la survie, spécialement chez les victimes d’un traumatisme grave. De 1995 à 1998, la Nouvelle-Écosse a implanté un système panprovincial de traumatologie. Nous avons mesuré le pourcentage des admissions à un centre de traumatologie tertiaire et le pourcentage des décès survenus à l’hôpital chez les patients victimes d’un traumatisme majeur à la suite d’un accident de la circulation avant l’implantation de systèmes provinciaux de traumatologie et 10 ans après.

Méthodes : Nous avons trouvé des patients victimes d’un traumatisme majeur âgés de 16 ans et plus en utilisant les codes E relatifs aux accidents de la circulation tirés des données représentatives des demandes de paiement des hôpitaux et des statistiques démographiques. Nous avons comparé les personnes admises à l’hôpital ou qui sont décédées des suites d’un accident de la circulation en 1993–1994 (avant l’implantation) à celles qui ont été hospitalisées ou qui sont décédées en 2003–2005 (après l’implantation).

Résultats : Après l’implantation, le nombre de personnes victimes d’un traumatisme grave hospitalisées d’abord en soins tertiaires a augmenté de 9 %. Cette augmentation était statistiquement significative même après correction en fonction de l’âge, du traumatisme crânien et de la municipalité de résidence (risque relatif [RR] 1,09, intervalle de confiance [IC] à 95 %, 1,04–1,14). La probabilité de mourir à l’hôpital au cours de la période qui a suivi l’implantation a diminué de 29 % (RR corrigé 0,57, IC à 95 %, 0,32–1,03), même si cette différence n’était pas statistiquement significative.

Conclusion : Les personnes victimes d’un traumatisme grave à la suite d’un accident de la circulation en Nouvelle-Écosse étaient plus susceptibles d’être admises en soins tertiaires après l’implantation d’un système panprovincial de traumatologie. On a constaté une tendance à la baisse de la mortalité, mais une recherche plus poussée s’impose afin de confirmer les bienfaits pour la survie et de définir d’autres facteurs qui y contribuent.


Accepted for publication Jan. 12, 2011

Acknowledgements: This study was supported by a research grant from the Nova Scotia Health Research Foundation. Special thanks for review of the manuscript is given to Mark Asbridge and for preparation of the manuscript to Corinne Burke.

Competing interests: None declared.

Contributors: J.M. Tallon and D.B. Fell designed the study. J.M. Tallon and S.A. Karim acquired the data. J.M. Tallon, D.B. Fell and S.A. Karim wrote the article. All authors analyzed the data, reviewed the article and approved its publication.

DOI: 10.1503/cjs.016710

Correspondence to: Dr. J.M. Tallon, Nova Scotia Trauma Program, Centennial Bldg., 1st Fl., Rm. 1-026B, Halifax NS B3H 2Y9; jtallon@dal.ca