Principles and Practice of Clinical Research course for surgeons: an evaluation of knowledge transfer and perceptions

Principles and Practice of Clinical Research course for surgeons: an evaluation of knowledge transfer and perceptions

Can J Surg 2012;55(1):46-52 | PDF

Sheila Sprague, MSc*; Polina Pozdniakova, BSc(Cand)*; Elizabeth Kaempffer, BSc(Cand)*; Michel Saccone, BSc(Cand)*; Emil H. Schemitsch, MD†; Mohit Bhandari, MD, PhD*‡

From the *Department of Clinical Epidemiology and Biostatistics, McMaster University, Hamilton, the †Division of Orthopaedic Surgery, Department of Surgery, University of Toronto, Toronto, and the ‡Division of Orthopaedic Surgery, Department of Surgery, McMaster University, Hamilton, Ont.

Abstract

Background: Knowledge and training in evidence-based medicine (EBM) and clinical research is under-represented in most surgical training programs in North America. To address a lack of resources for surgeons, trainees and related specialties, we developed a Principles and Practice of Clinical Research (PPCR) course. The current study evaluated transfer of knowledge and perceptions about the course.

Methods: The course was an intensive 2.5-day workshop consisting of interactive lectures and small group breakout sessions. Pre– and postcourse tests were completed by participants. The Fresno test, questions from the Centre of Applied Medical Statistics (CAMS) test and questions developed by the course chairs were used to determine if participants’ knowledge of EBM, clinical research methodology and statistics improved. We also elicited participant perceptions of the course.

Results: Overall participant knowledge about EBM and clinical research methods improved significantly from the pre- to the postcourse test (mean improvement in score 13.5%, relative increase 35.3%, p < 0.001). Specifically, improvements were demonstrated on the Fresno test (mean improvement 13.5%, relative increase 36.1%, p < 0.001) and the CAMS test (mean improvement 11.4%, relative increase 20.1%, p = 0.001). Participants showed the greatest improvement in general knowledge about clinical research (mean improvement 15.4%, relative increase 46.5%, p < 0.001). The PPCR course was well received; 30 (81.1%) participants who completed the course evaluation gave it a positive rating. Conclusion: Participants in a short course focusing on EBM and clinical research methodology had significant improvements in scores on tests of knowledge gained. Widespread implementation of similar courses may bridge knowledge gaps for surgeons, surgical trainees and health professionals. Whether shorter knowledge gains are retained in the longer term remains unknown.

Résumé

Contexte : Les connaissances et la formation en médecine fondée sur les données probantes (MFDP) et en recherche clinique sont sous-représentées dans la plupart des programmes de formation en chirurgie en Amérique du Nord. Afin de contrer un manque de ressources pour les chirurgiens, les stagiaires et les spécialités connexes, nous avons créé un cours sur les principes et la pratique de la recherche clinique (PPRC). L’étude en cours a évalué le transfert des connaissances et les perceptions au sujet du cours.

Méthodes : Le cours consistait en un atelier intensif de 2,5 jours comportant des présentations interactives et des ateliers en petits groupes. Les participants ont rempli des questionnaires avant et après le cours. On a utilisé le test de Fresno, des questions tirées de l’examen du Centre des statistiques médicales appliquées (CSMA) et des questions créées par les directeurs de cours pour déterminer si la connaissance que les participants avaient de la MFDP, la méthodologie de recherche clinique et les statistiques se sont améliorées. Nous avons aussi demandé aux participants ce qu’ils pensaient du cours.

Résultats : La connaissance générale des participants au sujet de la MFDP et des méthodes de recherche clinique s’est améliorée considérablement entre le test administré avant le cours et celui qui a suivi le cours (amélioration moyenne du résultat de 13,5 %, augmentation relative de 35,3 %, p < 0,001). Plus précisément, les améliorations ont été démontrées par le test de Fresno (amélioration moyenne de 13,5 %, augmentation relative de 36,1 %, p < 0,001) et le test du CSMA (amélioration moyenne de 11,4 %, augmentation relative de 20,1 %, p = 0,001). L’amélioration la plus importante se situait au niveau de la connaissance générale de la recherche clinique (amélioration moyenne de 15,4 %, augmentation relative de 46,5 %, p < 0,001). Le cours sur les PPRC a été bien accueilli : 30 (81,1 %) participants qui ont rempli l’évaluation lui ont attribué une note positive. Conclusion : Les participants à un bref cours axé sur la MFDP et les méthodologies de recherche clinique ont amélioré considérablement leurs résultats aux tests visant à déterminer les connaissances acquises. La généralisation de cours semblables pourrait combler l’écart au niveau des connaissances chez les chirurgiens, les stagiaires en chirurgie et les professionnels de la santé. Il reste à savoir si les connaissances acquises à court terme persistent à long terme.

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Accepted for publication Apr. 13, 2011

Competing interests: No funding was received for the preparation of this manuscript. M. Bhandari is funded by a Canada Research Chair. The authors declare no conflicts of interest.

Contributors: S. Sprague, M. Saccone, E.H. Schemitsch and M. Bhandari designed the study. S. Sprague, P. Pozdniakova, M. Saccone and M. Bhandari acquired the data. S. Sprague, P. Pozdniakova, E. Kaempffer and M. Saccone analzyed the data. S. Sprague, P. Pozdniakova, E. Kaempffer and M. Bhandari wrote the article. M. Saccone, E.H. Schemitsch and M. Bhandari reviewed the article. All authors approved the final version of the manuscript to be published.

DOI: 10.1503/cjs.018610

Correspondence to: Dr. M. Bhandari, 293 Wellington St. N., Ste. 110, Hamilton ON L8L 8E7; bhandam@mcmaster.ca