Learning curve for laparoscopic totally extraperitoneal repair of inguinal hernia

Learning curve for laparoscopic totally extraperitoneal repair of inguinal hernia

Can J Surg 2012;55(1):33-36 | PDF

Yoon Young Choi, MD; Zisun Kim, MD; Kyung Yul Hur, MD, PhD

From the Department of Surgery, Soonchunhyang University College of Medicine, Seoul, Korea

Abstract

Background: Laparoscopic totally extraperitoneal (TEP) repair has been accepted as a popular procedure for inguinal hernia repair, but surgeons still encounter technical difficulties owing to unfamiliar pelvic anatomy and limited working space. We sought to estimate the learning curve for laparoscopic TEP repair without supervision.

Methods: We retrospectively analyzed the medical records of patients scheduled for laparoscopic TEP repair of an inguinal hernia from December 2000 to October 2007.

Results: We reviewed medical records for 700 patients. The cases were divided into 8 groups: 20 patients each in groups I–V and 200 patients each in groups VI–VIII. No significant difference in demographic characteristics was identified among the groups. The mean duration of surgery significantly decreased (p < 0.001) in relation to experience; it reached a plateau of less than 30 minutes (mean 28 min) after 60 cases. The mean length of stay in hospital was 0.97 days, reaching a plateau after 20 cases. Six patients were converted to other techniques: 1 patient each in groups III and VIII and 4 patients in group VII. Three recurrences were detected; however, 2 were excluded because the patient had bilateral inguinal hernias. Conclusion: We estimate the learning curve for laparoscopic TEP repair is 60 cases for a beginner surgeon. The presence of an experienced supervisor during the first 60 cases can help prevent unnecessary complications and shorten the duration of surgery.

Résumé

Contexte : La réparation par laparoscopie totalement extrapéritonéale (TEP) est populaire pour réparer une hernie inguinale, mais les chirurgiens font toujours face à des difficultés techniques à cause de l’anatomie pelvienne mal connue et de l’espace de travail limité. Nous avons cherché à évaluer la courbe d’apprentissage de la réparation par laparoscopie TEP sans supervision.

Méthodes : Nous avons analysé rétrospectivement les dossiers médicaux des patients qui devaient subir la réparation d’une hernie inguinale par laparoscopie TEP de décembre 2000 à octobre 2007.

Résultats : Nous avons étudié les dossiers médicaux de 700 patients. Les cas ont été répartis en 8 groupes : 20 patients dans chacun des groupes I à V et 200 dans chacun des groupes VI à VIII. Il n’y avait aucune différence significative entre les groupes quant aux caractéristiques démographiques. La durée moyenne de l’intervention chirurgicale a diminué considérablement (p < 0,001) en fonction de l'expérience : elle s'est stabilisée à moins de 30 minutes (moyenne de 28 minutes) après 60 cas. La durée moyenne du séjour à l'hôpital s'est établie à 0,97 jours et s'est stabilisée après 20 cas. On a changé de technique dans le cas de 6 patients : 1 patient chacun des groupes III et VIII et 4 patients du groupe IV. On a repéré 3 récidives, mais 2 ont été exclues parce que le patient avait une hernie inguinale bilatérale. Conclusion : Nous estimons à 60 cas pour le chirurgien débutant la courbe d’apprentissage de la réparation par laparoscopie TEP. La présence d’un superviseur chevronné au cours des 60 premiers cas peut aider à éviter les complications inutiles et raccourcir la durée de l’intervention chirurgicale.


Accepted for publication Oct. 6, 2010

Competing interests: None declared.

Contributors: All authors contributed to study design, data acquisition and analysis, wrote and reviewed the article and approved its publication.

DOI: 10.1503/cjs.019610

Correspondence to: Dr. K.Y. Hur, Department of Surgery, Soonchunhyang University Hospital, Seoul 140-743 Korea; hurusa@hanmail.net