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Canadian Journal of Surgery -

The Canadian Armed Forces medical response to Typhoon Haiyan

The Canadian Armed Forces medical response to Typhoon Haiyan

Can J Surg 2015;58(3):S146-S152 | PDF

LCol Erin Savage, MD; Maj Michael D. Christian, MD, MSc; Maj Stephanie Smith, BScN, MADEM; Capt Dylan Pannell, MD, PhD

Abstract

Background: In the setting of international disaster response, an important challenge is determining when it is appropriate to withdraw deployed assets as the acute disaster response transitions to recovery and rebuilding. We describe our experience with real-time data collection during our medical response to Typhoon Haiyan as a means to guide military aid mission parameters.

Methods: The operational medical headquarters prospectively developed a database for use in this mission. Mobile medical teams (MMTs) were deployed to provide primary care, and the nurse designated to each MMT was responsible for entering and transmitting data daily to the medical headquarters. Data collected included the MMT location, basic patient demographics, the primary reason for the encounter and any treatment provided. These encounters were then classified as disaster, acute or chronic.

Results: Between Nov. 16 and Dec. 16, 2013, medical care was provided to 6596 local nationals; 238 (3.6%) had disaster-related illness or injury, 4321 (65.5%) had acute postdisaster medical conditions and 2037 (30.9%) sought medical care for chronic conditions. Of the 257 patients with traumatic injuries, 28 (11%) had disaster-related injuries and 214 (83%) had acute injuries that occurred postdisaster.

Conclusion: The data collected during the mission to the Philippines was compiled with performance metrics from the other Disaster Assistance Response Team components to help advise the Canadian government regarding mission duration. We recommended that data collection continue on all future missions and be modified to provide further information to larger disaster coordination teams, such as the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs.

Résumé

Contexte : Dans le domaine de l’intervention internationale en cas de catastrophe, il est souvent difficile de déterminer le moment approprié pour retirer les ressources déployées alors que l’on passe de la première intervention d’urgence à la période de rétablissement et de reconstruction. Nous décrirons ici notre expérience de collecte de données en temps réel durant notre intervention médicale après le typhon Haiyan, dans le but d’orienter les paramètres de mission de l’aide militaire.

Méthodes : Le quartier général des opérations médicales avait préparé d’avance la base de données qui a été utilisée lors de cette mission. Des équipes médicales mobiles ont été déployées pour fournir des soins de base, et une infirmière ou un infirmier désigné dans chaque équipe était chargé d’entrer et de transmettre les données quotidiennement au quartier général des opérations médicales. Les données recueillies comprenaient la position de l’équipe médicale mobile, des données démographiques de base sur les patients, la raison première de la rencontre et les traitements fournis. Ces rencontres étaient ensuite classées comme catastrophiques, aiguës ou chroniques.

Résultats : Du 16 novembre au 16 décembre 2013, des soins médicaux ont été prodigués à 6596 Philippins; 238 personnes (3,6 %) avaient des maladies ou des blessures liées au typhon, 4321 personnes (65,5 %) avaient des problèmes médicaux aigus d’après catastrophe et 2037 personnes (30,9 %) avaient besoin de soins pour des affections chroniques. Des 257 patients ayant subi des lésions traumatiques, 28 (11 %) avaient des blessures liées à la catastrophe et 214 (83 %) avaient des blessures aiguës reçues après la catastrophe.

Conclusion : Les données recueillies durant la mission aux Philippines ont été compilées avec les indicateurs de rendement des autres composantes de l’équipe d’intervention en cas de catastrophe pour conseiller le gouvernement canadien au sujet de la durée des missions. Nous recommandons que la collecte de données se poursuive durant toutes les missions futures et soit modifiée afin de fournir plus de renseignements aux plus grandes équipes de coordination des interventions en cas de catastrophe, comme le Bureau de la coordination des affaires humanitaires de l’Organisation des Nations Unies.


Accepted for publication Feb. 23, 2014

Affiliations: From the Royal Canadian Medical Service, Deartment of National Defence, Ottawa, Ont. (Savage, Christian, Smith, Pannell); Mount Sinai Hospital and University Health Network, Department of Medicine and Dalla Lana School of Public Health, University of Toronto, Toronto, Ont. (Christian); 1 Canadian Field Hospital, Petawawa, Ont. (Christian, Smith); and Department of Surgery, Division of General Surgery, University of Toronto, Toronto, Ont. (Pannell).

Competing interests: None declared.

Contributors: E. Savage and D. Pannell designed the study. E. Savage, S. Smith and D. Pannell acquired the data, which all authors analyzed. E. Savage, S. Smith and D. Pannell wrote the article, which all authors reviewed and approved for publication.

DOI: 10.1503/cjs.013514

Correspondence to: D. Pannell, Sunnybrook Health Sciences Centre, H171 – 2075 Bayview Ave., Toronto, ON, M4N 3M5; dylan.pannell@gmail.com