Point-of-care ultrasonography for the diagnosis of testicular torsion: a practical resident curriculum

Point-of-care ultrasonography for the diagnosis of testicular torsion: a practical resident curriculum

Can J Surg 2021;64(2):E191-E195 | PDF | Appendix

Leandra Stringer, MD; Sarah Cocco, BSc; Alex Jiang, MD; Ernest Pang Chan, MD; Frank Myslik, MD; Gary Brahm, MD; Hassan Razvi, MD; Sumit Dave, MBBS MCH; Peter Zhan Tao Wang, MD, MEPH

Abstract

Background: Prompt Doppler ultrasonography to aid in diagnosis is often key to managing testicular torsion, but there may be delays in access; a faster, more widely available alternative is point-of-care ultrasonography (POCUS). The purpose of this study was to develop and evaluate a scrotal POCUS curriculum for urology and emergency medicine residents.

Methods: Content experts in urology, emergency medicine and diagnostic imaging collaborated in a modified Delphi method to design a practical didactic curriculum for scrotal POCUS for the identification of testicular torsion. Training included 3 online video teaching modules and a 1-hour hands-on teaching session with standardized adult patients. We evaluated participants’ competency in scrotal POCUS using a validated scale. We assessed participants’ knowledge, comfort and confidence in performing scrotal POCUS before and after the intervention and at 3 months.

Results: Twenty-four urology (n = 12) and emergency medicine (n = 12) residents participated in the curriculum. After hands-on practice, 23 participants (96%) were deemed competent at scrotal POCUS. Pre–post testing showed significant improvement in knowledge (mean score 63% v. 80%, p < 0.001), comfort (mean Likert score 0.6 v. 3.6, p < 0.001) and confidence (mean Likert score 1.0 v. 2.1, p < 0.001) after the intervention. These effects were maintained at the 3-month assessment.

Conclusion: The scrotal POCUS curriculum was effective and acceptable to both urology and emergency medicine residents. The findings suggest that scrotal POCUS can be learned effectively through a short hands-on session and didactic instruction.

Résumé

Contexte : Le diagnostic rapide d’une torsion testiculaire à l’aide d’une échographie Doppler est souvent crucial à la prise en charge de ce trouble. Or, comme l’accès à cet examen peut être limité, l’échographie portable constitue une solution de rechange rapide et largement accessible. La présente étude visait la mise au point et l’évaluation d’un programme de formation sur l’échographie portable scrotale destiné aux résidents en urologie et en médecine d’urgence.

Méthodes : Des experts en urologie, en médecine d’urgence et en imagerie diagnostique se sont servis d’une méthode Delphi modifiée pour concevoir un programme de formation sur l’échographie portable visant à faciliter le diagnostic de la torsion testiculaire. Ce programme comprenait 3 modules d’apprentissage vidéo en ligne, ainsi qu’une séance pratique d’une heure auprès de patients adultes normalisés. Nous avons évalué les compétences des participants en matière d’échographie portable scrotale au moyen d’une échelle validée. Nous avons également évalué les connaissances, l’aisance et le niveau de confiance des participants à l’égard de cet examen avant et immédiatement après la formation, puis 3 mois plus tard.

Résultats : Au total, 24 résidents en urologie (n = 12) et en médecine d’urgence (n = 12) ont suivi le programme de formation. Après la séance pratique, 23 participants (96 %) avaient les compétences nécessaires à la réalisation d’une échographie portable scrotale. La comparaison des résultats obtenus avant et immédiatement après la formation a montré une augmentation significative des connaissances (note moyenne : 63 % c. 80 %; p < 0,001), de l’aisance (moyenne à l’échelle de Likert : 0,6 c. 3,6; p < 0,001) et du niveau de confiance (moyenne à l’échelle de Likert : 1,0 c. 2,1; p < 0,001) des participants. Les effets de la formation étaient toujours présents 3 mois plus tard.

Conclusion : Le programme de formation sur l’échographie portable scrotale s’est avéré efficace et acceptable pour les résidents en urologie et en médecine d’urgence. Les résultats obtenus laissent croire qu’une formation pédagogique et une courte séance d’apprentissage pratique permettent l’enseignement efficace de l’échographie portable scrotale.


Accepted May 12, 2020

Affiliations: From the Department of Urology, Western University, London, Ont. (Stringer, Chan, Razvi, Dave, Wang); the Department of Emergency Medicine, Western University, London, Ont. (Cocco, Jiang, Myslik); and the Department of Diagnostic Imaging, Western University, London, Ont. (Brahm).

Competing interests: None declared.

Contributors: L. Stringer, S. Cocco, E.P. Chan, F. Myslik, G. Brahn, S. Dave and P.Z.T. Wang designed the study. L. Stringer, S. Cocco, A. Jiang, F. Myslik and G. Brahm acquired the data, which L. Stringer, S. Cocco, A. Jiang, F. Myslik, H. Razvi and P.Z.T. Wang analyzed. L. Stringer, S. Cocco and F. Myslik wrote the article, which L. Stringer, S. Cocco, E.P. Chan, F. Myslik, G. Brahm, H. Razvi, S. Dave and P.Z.T. Wang critically revised. All authors gave final approval of the article to be published.

Funding: Funding was provided by a Western University Department of Surgery internal research grant.

Content licence: This is an Open Access article distributed in accordance with the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY-NC-ND 4.0) licence, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided that the original publication is properly cited, the use is noncommercial (i.e., research or educational use), and no modifications or adaptations are made. See: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

DOI: 10.1503/cjs.019119

Correspondence to: P. Wang, Division of Urology, Department of Surgery, Western University, B1-127−800 Commissioners Rd E, London ON N6A 5W9, peter.wang@lhsc.on.ca