A novel online education module to teach clinicians how to correctly identify ultrasonographic features of mediastinal lymph nodes during endobronchial ultrasound

A novel online education module to teach clinicians how to correctly identify ultrasonographic features of mediastinal lymph nodes during endobronchial ultrasound

Can J Surg 2020;63(1):E62-E68 | PDF

Danielle A. Hylton, MSc; Yaron Shargall, MD; Christian Finley, MD; John Agzarian, MD, MPH; Christine Fahim, PhD; Waël C. Hanna, MDCM, MBA

Abstract

Background: Ultrasonographic features can be used to predict mediastinal lymph node malignancy during endobronchial ultrasonography. Despite the validity of using these features for this purpose, the features are not being widely used in clinical practice. This may be attributable to the absence of educational programs that teach clinicians how to identify the features. To address this knowledge gap, we developed an online educational module to teach clinicians how to correctly interpret ultrasonographic features.

Methods: The module was designed using corrective feedback and test-enhanced learning theories and distributed to clinicians in relevant specialties. The efficacy of the program was determined by comparing the percentages of correctly identified ultrasonographic features as each clinician progressed through the module. Participants were also asked to self-rate their confidence during the module. Analysis of variance was conducted, and a learning curve and descriptive statistics were generated.

Results: Twenty-two of the 29 participants (76%) completed the module. Analysis of variance indicated that the percentage of correctly identified features increased significantly as clinicians completed the module (p = 0.004); this finding is supported by the positive slope of the learning curve. Even though they initially reported some difficulty with identifying certain features, their confidence increased as they progressed through the module. When asked, 86% of participants reported that they found the educational module helpful and 90% reported that they would recommend it to others.

Conclusion: Participating clinicians were receptive to the interactive educational module. It enhances clinician skill and confidence in interpreting ultrasonographic features. The results of this study provide the foundation needed to test the validity of the educational module in clinical settings and to further explore clinician preferences for educational programs.

Résumé

Contexte : Les caractéristiques échographiques permettent de prédire la malignité des ganglions lymphatiques médiastinaux durant l’échographie endobronchique. Malgré leur validité à cette fin, ces caractéristiques ne sont pas très utilisées dans la pratique clinique. Cela pourrait être attribuable à l’absence de programmes de formation pour enseigner aux médecins comment repérer ces caractéristiques. Pour répondre à cette lacune au plan des connaissances, nous avons conçu un module de formation en ligne pour enseigner aux médecins comment interpréter correctement les caractéristiques échographiques.

Méthodes : Le module a été conçu selon les théories de rétroaction corrective et d’apprentissage par test et a été distribué aux médecins des spécialités concernées. L’efficacité du programme a été déterminée en comparant les pourcentages de caractéristiques échographiques correctement identifiées à mesure que chaque médecin progressait d’une étape à l’autre du module. Les participants ont aussi été invités à autoévaluer leur degré de confiance pendant la réalisation du module. On a ensuite procédé à une analyse de la variance et on a généré une courbe d’apprentissage et des statistiques descriptives.

Résultats : Vingt-deux participants sur 29 (76 %) ont mené le module à terme. L’analyse de la variance a indiqué que le pourcentage de caractéristiques correctement identifiées augmentait significativement à mesure que les médecins finalisaient leur module (p = 0,004); cette observation est confirmée par la courbe d’apprentissage positive. Même s’ils avaient initialement fait état de certaines difficultés à identifier des caractéristiques, leur degré de confiance a augmenté au fur et à mesure qu’ils avançaient. Quatre-vingt-six pour cent des participants ont indiqué avoir trouvé le module utile et 90 % ont dit qu’ils le recommanderaient.

Conclusion : Les médecins participants ont bien accueilli ce module éducatif interactif : il améliore les habiletés et le degré de confiance des médecins en leur capacité d’interpréter les caractéristiques échographiques. Les résultats de cette étude servent de point de départ pour tester la validité du module en milieu clinique et pour continuer d’explorer les préférences des médecins en ce qui concerne les programmes de formation.


This research was presented at the International Conference on Residency Education, Oct. 18–20, 2018, Halifax, N.S., and at the Annual Meeting of the Association for Surgical Education, May 1–3, 2018, Austin, Tex.

Accepted June 27, 2019

Acknowledgement: This research was funded by a McMaster Surgical Associates 2017 education grant.

Affiliations: From the Department of Health Research Methods, Evidence, and Impact, McMaster University, Hamilton, Ont. (Hylton, Fahim, Hanna); and the Division of Thoracic Surgery, Department of Surgery, McMaster University, Hamilton, Ont. (Shargall, Agzarian, Hanna).

Competing interests: None declared.

Contributors: D. Hylton, Y. Shargall, C. Finley, J. Agzarian and W. Hanna designed the study. D. Hylton acquired and analyzed the data, which C. Fahim and W. Hanna also analyzed. D. Hylton wrote the article, which all authors reviewed. All authors approved the final version to be published.

DOI: 10.1503/cjs.000119

Correspondence to: W.C. Hanna, Division of Thoracic Surgery, Department of Surgery, McMaster University, 50 Charlton Ave E, Hamilton ON L8N 4A6, hannaw@mcmaster.ca