Comparison of knot-tying proficiency and knot characteristics for square and reversing half hitch alternating-post surgical knots in a simulated deep body cavity among novice medical students

Comparison of knot-tying proficiency and knot characteristics for square and reversing half hitch alternating-post surgical knots in a simulated deep body cavity among novice medical students

Can J Surg 2018;61(6):385-391 | PDF

Vincent Wu, BHSc, MD; Cynthia Yeung, BSc; Edward A. Sykes, PhD; Boris Zevin, MD, PhD

Abstract

Background: Proficiency-based knot-tying curricula have been developed for square knots for medical students, but, to our knowledge, no such curriculum exists for the reverse half hitch alternating-post (RHAP) knot. We aimed to compare medical students’ knot-tying proficiency, knot-tying self-confidence and final knot characteristics for RHAP and square knots in a simulated deep body cavity.

Methods: We performed a within-subject prospective crossover study of novice medical students who received 30 minutes of training in tying both RHAP and square knots. Participant performance was assessed via a knot-tying checklist, and knot configuration, tensile strength, tightness (loop circumference) and mechanism of failure were also assessed. Participants’ self-reported confidence in knot tying was captured.

Results: Twenty-one students participated in the study. Mean scores on the knottying checklist were significantly higher for RHAP knots than for square knots (6.9 [standard deviation (SD) 2.1] v. 5.2 [SD 2.3], p < 0.01), and RHAP knots were significantly tighter than square knots (46.8 mm [SD 0.4 mm] v. 49.3 mm [SD 0.7 mm], p < 0.05). There were no differences between RHAP and square knots in correct knot configuration, breaking strength or mechanism of failure. Reverse half hitch alternating-post knots were easier to tie within a deep-body cavity, whereas square knots were easier to learn.

Conclusion: Novice medical students were more proficient in tying RHAP knots than square knots in a simulated deep body cavity. Students were able to construct RHAP knots more securely and reported increased confidence in tying RHAP knots at depth compared to square knots.

Résumé

Contexte : Des programmes d’enseignement fondés sur la compétence dans l’exécution de noeuds chirurgicaux par les étudiants en médecine ont été créés pour les noeuds plats, mais autant que nous sachions, un tel programme n’existe pas pour le noeud de type demi-clé inversée alternée. Nous avons comparé les aptitudes d’exécution de noeuds et la confiance des étudiants en médecine, ainsi que les caractéristiques des noeuds résultants, pour les noeuds de type demi-clé inversée alternée et les noeuds plats, dans une simulation de cavité profonde.

Méthodes : Nous avons réalisé une étude croisée prospective intra-sujet portant sur des étudiants en médecine débutants, qui ont reçu une formation de 30 minutes sur l’exécution de noeuds de type demi-clé inversée alternée et de noeuds plats. Le travail des participants a été évalué à l’aide d’une liste de vérification d’exécution des noeuds; la configuration des noeuds, la résistance à la traction, le serrage (circonférence de la boucle) et le mécanisme de défaillance ont aussi été évalués. La confiance en soi rapportée par les participants quant à leurs aptitudes d’exécution de noeuds a aussi été examinée.

Résultats : Vingt-et-un étudiants ont pris part à cette étude. Les scores moyens de la liste de vérification d’exécution des noeuds étaient significativement plus élevés pour les noeuds de type demi-clé inversée alternée que pour les noeuds plats (6,9 [écart-type (É.T.) : 2,1] contre 5,2 [É.T. : 2,3], p < 0,01), et les noeuds demi-clé inversée alternée étaient significativement plus serrés que les noeuds plats (46,8 mm [É.T. : 0,4 mm] contre 49,3 mm [É.T. : 0,7 mm], p < 0,05). Aucune différence n'a été observée entre les 2 types de noeuds quant à la configuration, à la résistance à la traction et au mécanisme de défaillance. Les noeuds de type demi-clé inversée alternée étaient plus faciles à nouer dans une cavité profonde, mais la technique des noeuds plats était plus simple à apprendre.

Conclusion : Les aptitudes des étudiants en médecine débutants pour l’exécution de noeuds de type demi-clé inversée alternée étaient supérieures à leurs aptitudes pour l’exécution de noeuds plats, lors d’une simulation de cavité profonde. Les étudiants ont pu réaliser des noeuds de type demi-clé inversée alternée plus solides et ont rapporté une confiance plus grande quant à l’exécution de ce type de noeuds que pour l’exécution de noeuds plats en profondeur.


Accepted Jan. 23, 2018; Early-released Oct. 1, 2018

Acknowledgements: The authors thank Wilma Hopman for her contribution to the statistical analysis. The authors also thank Zuhaib Mir and Guy Sheahan for their time in teaching medical students surgical knot tying.

Affiliations: From the School of Medicine, Faculty of Health Sciences, Queen’s University, Kingston, Ont. (Wu, Yeung, Sykes); and the Department of Surgery, Queen’s University, Kingston, Ont. (Zevin).

Funding: Department of Surgery, Queen’s University, Kingston, Ont.

Competing interests: None declared.

Contributors: V. Wu, E. Sykes and B. Zevin designed the study. V. Wu, C. Yeung and E. Sykes acquired the data, which all authors analyzed. V. Wu and C. Yeung wrote the article, which all authors reviewed and approved for publication.

DOI: 10.1503/cjs.014217

Correspondence to: V. Wu, Kingston General Hospital, 76 Stuart St, Kingston ON K7L 2V7, vwu@qmed.ca