e-Consent: approaching surgical consent with mobile technology

e-Consent: approaching surgical consent with mobile technology

Can J Surg 2018;61(5):339-344 | PDF

Allison Bethune, MSc; Marisol Davila-Foyo, MD; Mikaeel Valli, BSc; Leodante da Costa, MD, MSc

Abstract

Background: Patient recall of information about procedures, including risks and benefits and potential outcomes, is often insufficient. We sought to determine whether a multimedia educational tool enhances the informed consent discussion for elective neurosurgical procedures by increasing patient knowledge of the procedure.

Methods: Adult patients from a single neurosurgical site eligible for 4 neurosurgical procedures (lumbar spine or cervical spine decompression for degenerative disease, craniotomy for brain tumour or trigeminal neuralgia treatment) were offered enrolment. Patients were randomly assigned to either the control arm (standard consent discussion) or the intervention arm (review of an e-book containing information tailored to their disease/injury plus standard consent discussion). Participants completed a 14-item questionnaire before and after the consent discussion.

Results: Questionnaires were completed by 38 participants, 18 in the control group and 20 in the intervention group. The mean age was 62.2 (standard deviation [SD] 13.6) years and did not differ significantly between the 2 groups. The mean baseline questionnaire scores were similar for the control and intervention groups (20.4 [SD 7.3] v. 20.6 [SD 6.7]). However, the mean scores on the follow-up questionnaire were significantly different between the 2 groups (20.2 [SD 4.0] v. 23.2 [SD 4.9], p = 0.02). There was no change in the scores on the 2 questionnaires in the control group, whereas, in the intervention group, the mean score was significantly higher after the intervention (p = 0.03).

Conclusion: The use of an electronic booklet appears to improve patients’ knowledge of their surgical procedure. The use of multimedia booklets in clinical practice could help standardize and optimize the consent process, ensuring that patients receive the relevant information to make a truly informed decision.

Résumé

Contexte : Ce que les patients retiennent au sujet de leurs interventions, incluant les risques, les avantages et les résultats potentiels sont souvent insuffisants. Nous avons voulu déterminer si un outil d’enseignement multimédia peut faciliter la discussion entourant le consentement éclairé en prévision d’interventions neurochirurgicales non urgentes, en renseignant davantage les patients au sujet de leurs interventions.

Méthodes : On a invité les patients adultes d’un centre de neurochirurgie admissibles à 4 types de différents d’interventions neurochirurgicale (décompression de la colonne lombaire ou cervicale pour maladie dégénérative, craniotomie pour tumeur cérébrale ou traitement de la névralgie du trijumeau) à s’inscrire à l’étude. Les patients ont été assignés aléatoirement soit au groupe témoin (discussion standard sur le consentement), soit au groupe soumis à l’intervention (utilisation d’une publication électronique contenant de l’information adaptée à leur maladie/lésion en plus de la discussion standard sur le consentement). Les participants ont répondu à un questionnaire en 14 points avant et après la discussion sur le consentement.

Résultats : Trente-huit participants ont répondu au questionnaire, 18 dans le groupe témoin et 20 dans le groupe soumis à l’intervention. L’âge moyen était de 62,2 ans (écart-type [É.-T.] 13,6 ans) et n’était pas significativement différent entre les 2 groupes. Les scores moyens au questionnaire de départ étaient similaires pour les 2 groupes (20,4 [É.-T. 7,3] c. 20,6 [É.-T. 6,7]). Par contre, les scores moyens au questionnaire de suivi ont été significativement différents entre les 2 groupes (20,2 [É.-T. 4,0] c. 23,2 [É.-T. 4,9], p = 0,02). On n’a observé aucun changement des scores entre les 2 questionnaires du groupe témoin, tandis que dans le groupe soumis à l’intervention, le score moyen a été significativement plus élevé après l’intervention (p = 0,03).

Conclusion : L’utilisation d’un document électronique semble améliorer les connaissances des patients au sujet de leurs interventions chirurgicales. L’utilisation de documents multimédias dans la pratique clinique pourrait aider à standardiser et optimiser le processus de consentement et faire en sorte que les patients reçoivent une information pertinente pour prendre une décision réellement éclairée.


Accepted Jan. 22, 2018; Early-released Aug. 1, 2018

Affiliations: From the Division of Neurosurgery, Department of Surgery, Sunnybrook Health Sciences Centre, University of Toronto, Toronto, Ont. (Bethune, Costa, Davila-Foyo); and the Institute of Medical Sciences, University of Toronto, Toronto, Ont. (Valli).

Funding: This work was supported by grant SHS-13-009 from the Academic Health Sciences Centre Alternative Funding Plan Innovation Fund.

Competing interests: None declared.

Contributors: A. Bethune and L. da Costa designed the study. A. Bethune, M. Davila-Foyo and M. Valli acquired the data, which L. da Costa analyzed. All authors wrote and reviewed the article and approved the final version for publication.

DOI: 10.1503/cjs.016017

Correspondence to: L. da Costa, Sunnybrook Health Sciences Centre, 2075 Bayview Ave, Room A1 37, Toronto ON M4N 3M5, leo.dacosta@sunnybrook.ca